1- Ön Çapraz Bağ nedir? Ne işe yarar?

Ön çapraz bağ diz stabilitesinde görevli bir bağdır. Diz içerisinde ayrıca  arka çapraz bağ, iç ve dış yan bağlar da bulunur.

2- Ön Çapraz Bağ kopması ve yırtılması arasındaki farklar nelerdir?

Ön çapraz bağın kopması, yırtılması veya rüptürü aynı durumu ifade eder. Üç terminoloji arasında fark yoktur.

3-Ön Çapraz Bağ Yaralandığında hastada nasıl bir tablo olur?

Bu yaralanma sıklıkla spor sırasında gelişir. Hasta dizinde dönme hissi algılar. Dizde ani gelişen bir şişlik ve ağrı oluşabilir. İlk müdahalede soğuk kompres ve ağrı kesiciler uygulandıktan sonra mutlaka bir uzmana muayene olunması gereklidir. Kesin tanı MR ile konulur.

4- Ön Çapraz Bağ Yaralanmasının tedavisi nedir?

Tedavi, hastaların sportif durumuna, yaşına ve mesleğine göre değişiklik gösterir. Fizik tedavi rehabilitasyon ve artroskopik ön çapraz bağ rekonstrüksiyonu gibi tedavi seçenekleri vardır.

5- Ön Çapraz Yaralanması geçiren bir kişide ne gibi şikayeter olur?

Hastalar tipik olarak dizde güvensizlik hissive  dönecekmiş gibi bir algıdan bahsederler.

6- Tedavi olmazsa ne olur?

Tedavi edilmezde, bağın yokluğuna bağlı dizdeki asimetrik yüklenmeler gelecekte kıkırdak hasarı ve menisküs yırtıklarına zemin hazırlar. Bu nedenle tedavi edilmesi faydalıdır.

7- Artroksopik Ön Çapraz Bağ Rekonstrüksiyonundan sonraki dönem nasıldır? Ne zaman işe dönebilirim? Ne zaman spora dönebilirim?

Ameliyat sonrasında bir gece hastanede kalınır. Ertesi gün üzerine basılarak yürünebilir. Yapılan ek işlemlere göre değişiklik uygulamalar olabilir. Yaklaşık 10 gün kadar koltuk değneği kullanılır. Ameliyat sonrasında 1. ayda aksama azalır. Masa başı bir işte çalışan kişi 3. haftadan sonra işe dönebilir. 2. ayda düz koşu yapılabilir. Bir futbolcunun yaklaşık 6. ayda maça çıkabileceği ifade edilse de, son yıllardaki görüşler bu sürenin bir miktar daha uzun olması gerektiğidir.

8- Ön Çapraz Bağ Ameliyatından sonra en önemli şey nedir?

Ameliyat sonrası en önemli şey Fizik Tedavi ve Rehabilitasyondur. Hatta ameliyattan daha da önemlidir. Bu konuda hastanın ameliyat öncesi planlarını (iş, spor ...vs) buna göre yapması uygun olacaktır.

9- Bu ameliyatta dizime herhangi bir metal implant yerleştirilecek midir? Bunun ileride çıkartılması gerekir mi?

Artroskopik ön çapraz bağ cerrahisinde kullanılan değişik teknikler mevcuttur. Dizinize metalik implantlar yanında, biyoçözünür (vücutta zaman içerisinde kemikleşen) implantlarda kullanılabilir. Bunların hangilerinin kullanılacağı doktorunuzun tercihi olacaktır. Kullanılan bu implantların ileride çıkartılması gerekmez. Hastaya herhangi bir rahatsızlık vermez.

10- Ön çapraz bağ ameliyatından sonra iyileşmeyi etkileyen faktörler nelerdir?

Ameliyat öncesi ve sonrası sigara ve nikotin alımı (bant, elektronik sigara)  bırakılmalıdır. Nikotin'in tendon iyileşmesini engellediği bilimsel olarak gösterilmiştir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları

Ortopedi ve Travmatoloji

PROF.DR.

​NURİ AYDIN

​Bu site, toplumu hastalıklara karşı bilgilendirmek amacı ile hazırlanmıştır. Hastalıkların tanı ve tedavileri mutlaka bir hekim tarafından yapılması gereken işlemlerdir. Sitede yer alan bilgilerin tanı ve tedavi amacıyla kullanımından doğacak sorumluluk ziyaretçiye aittir. Bu siteyi ziyaret eden kişiler bu uyarıları kabul etmiş sayılırlar.